úterý 20. září 2011

Mold Maker - recenze

Už je to uděláno, už je to hotovo!
Než se dostanu k samotnému zhodnocení Mold Makeru, tak popíši, co a jak jsem formoval a co to ten Sculp Mold Maker vlastně je.

Jak již slovo mold (= tvar) říká, máme co dočinění s něčím, co nějak umožní vytvářet kopie, resp. otisky. A protože je to navíc výrobek firmy Sculpey, dá se předpokládat, že se konečný výrobek nějakým způsobem asi bude zapékat. Tento předpoklad je správný a je důležité tuto skutečnost zmínit. 

Sculpey Mold Maker je středně lepivá měkká krémová hmota na bázi PVC, která po zapečení (130°C; co 6 mm tloušťka, to asi 20 minut v troubě) získá vlastnosti ne nepodobné tužší gumě. To jednak znamená, že vypálenou formu můžeme ohýbat (nijak jsem to nepřeháněl, dostanu se k tomu dále v článku), barevně je stále stejná, snad jen trošičku více zahnědlá, samozřejmě již není lepivá.

Opakuji, že pro vytvrzení formy je potřeba ji zapéct. Nejedná se tedy o silikonovou formu (k tomu, jak si jednoduše vyrobit silikonovou formu, můžete v brzké době očekávat samostatný článek).

Hmota nijak nezapáchá. V návodu (anglicky) je napsáno, že by se mělo v troubě větrat, případně mít zapnutý větrák v troubě.

Nyní již však přímo k vlastnímu formování, otiskování.

Na fotografii můžete vidět samotné (již zapečené) formy (2., 4. a 5.). Větší kus je bok kryptexu, který mi připadl jako takřka ideální dveře fiktivního trezoru pro nějakou steam punkovou figurku o velikosti 54mm. Navíc se jedná o takřka dokonalou ‚oběť‘ pro výrobu formy. 

Další dvě formy pak jsou zaformované hlavy dvou bust, které jsem doma našel. Konkrétně se jedná o německého vojáka a křižáka. Obě busty jsou od firmy Andrea.

Než začneme pracovat s Mold Makerem, dáme ho vychladnout asi tak na 20 minut do ledničky. Lépe se s ním pak pracuje.

Pokud se pozorně na obrázek podíváte, tak zejména u formy označené č.4 ke poměrně jasně vidět bílý prášek. Jedná se o dětský pudr, který je nezbytností, pokud chceme udělat otisk složitějšího tvaru. Jak jsem totiž již napsal, nezapečená hmota Mold Maker je lepivá. Nijak moc, navíc se jedná o její přirozenou vlastnost, díky které opravdu dobře přilne ke kopírovanému povrchu, ale abychom si pak formu nepotrhali, když budeme snímat hmotu s otiskem, je dobré – i v návodu je to doporučováno – poprášit třeba právě tím dětským pudrem. Já to vyřešil tak, že jsem si koupil v lékárně dětský pudr se sypátkem (27,- Kč) a posypaný povrch jsem ještě oprášil štětcem a lehce ofoukl.

Pudr jsem – hlavně ze zvědavosti, přeci jen zkusit se má vše – použil i poté, co jsem do upečené formy vmáčkl Super Sculpey, když jsem vyráběl samotný otisk. Rovnou mohu říci, že je zcela to zbytečné.

Otisk č.3 vznikl právě tak, že jsem ho opatrně – zde je opravdu třeba opatrnost – vyňal z formy, abych ho dotvaroval modelářskými nástroji. A až teprve pak jsem ho dal zapéct.

Co však forma umožňuje – stejně jako Super Sculpey – to je její opakované zapékání. U otisku č.1 jsem proto postupoval tak, že jsem Super Sculpey nejprve do formy namačkal – forma to vydržela, dobře se s ní manipulovalo – a pak dal zapéct tak, jak se Sculpey má zapékat – tedy také 130°C, 15 minut. Stejně tak vznikly i obě hlavy. Jen hlava číslo 6. není z hmoty Super Sculpey, ale dvousložkového Magic Sculpu.

Po uplynutí požadované doby jsem zapečené výrobky vyndal z trouby a po jejich zchladnutí jsem z nich opatrně sloupl formu. Protože jsem udělal formu poměrně silnou, odloupal jsem okraje, zbytek pak lehce vymáčkl ven. Myslím si, že forma by vydržela i hrubší jednání, ale bál jsem se spíše o  samotné otisky. Jak můžete vidět na otisku č.1, tak docela právem. Sice jsem ho vyňal v pořádku, ale tak dlouho jsem si s ním hrál, až jsem ho rozmáčkl na několik kusů. Ty jsem pak slepil sekundovým lepidlem, protože se mi jednak nechtělo zase dělat ten stejný otisk, hlavně jsem chtěl ušetřit Super Sculpey, který doma mám.

Další funkce Mold Makeru je to, že – jak je i napsáno na stránkách prodejce – Mold Maker můžeme také použít jako kondicionér a změkčovač polymerových hmot Sculpey. Vyzkoušel jsem i tuto vlastnost.
  
 Hmota Super Sculpey Firm se prodává v krabičce o hmotnosti jedné libry, tedy 454 gramů. To může, ale nemusí být málo. S velkou pravděpodobností hraničící s jistotou všechnu hmotu na jeden zátah nezpracujeme. Takže zbytek odložíme do krabičky na příště. A čím častěji to budeme dělat, tím se zvyšuje pravděpodobnost toho, že hmota přestane držet pohromadě a začnou z ní odpadávat po okrajích malé drobečky, hmota se začne trhat. Jenže jak to opravit. A dá se to vůbec?

Ano, samozřejmě dá – jinak bych o tom ani nepsal. Právě tak, že do hmoty vhněteme Mold Maker. Ten spojí hmotu Super Sculpey dohromady tak, že je ‚jako nová‘. Nebudu psát, jaký poměr. Je to proto, že podle stavu hmoty Sculpey se pokaždé bude lišit. Rozhodně však doporučuji to nejprve vyzkoušet na menší části hmoty Sculpey. Také raději méně, protože přidat se dá vždy, ovšem opačně to již nejde. Hmota s přimíchaným Mold Makerem bude lepivá, ovšem jen ten daný okamžik. Druhý den tomu tak již nebude. Tedy pokud jsme uvážlivě přidávali Mold Maker do hmoty Sculpey a ne opačně.


Závěr

Co říci závěrem? Mold Maker rozhodně splnil veškerá má očekávání. Navíc mám již i zkušenosti s Instant Moldem a dvousložkovou silikonovou pastou Siligum, takže mohu srovnávat. O obou výše zmíněných hmotách napíši vlastní článek, zaslouží si to. Ovšem i tak již mohu říci, že Mold Maker si nevede vůbec špatně.




Výhody:           
- relativně snadná dostupnost
- vyrobená forma je pevná, přesto pružná
-       -  forma je odolná, polymerovou hmotu můžeme zapékat přímo v ní
-       - věrně kopíruje povrch
-        - nijak nepoškozuje snímaný povrch
-       - funguje i jako změkčovač polymerové hmoty Sculpey
-        - dobrá cena

Nevýhody:       
- musí se zapéct – tato skutečnost by mohla někomu vadit, pro mě osobně to problém není   

-  musíme si koupit dětský pudr/zásyp, ovšem pokud ho již doma nemáme, dá se  koupit například v lékárně (opět bych řekl, že je to nevýhoda jen pro někoho) 
-  s sebou na cesty (například na snímání zajímavých povrchů    v přírodě) bych si ji asi  nevzal, lépe se s ní pracuje doma u stolu
                       


Celkem:     9,5/10 - Rozhodně doporučuji

Za poskytnutý vzorek děkuji prodejci, firmě DecoDance, s.r.o.

Žádné komentáře:

Okomentovat