čtvrtek 14. června 2012

Podstavce z odpadu

Měl bych asi použít lepší název příspěvku, ale dovolte mi ho vysvětlit. 

Na některých (většinou menších, 28 mm figurkách) se mi vždy líbily mimo figurky samotné i podstavečky. Ty byly nejčastěji leskle černé. Vypadaly opravdu zajímavě. Přemýšlel jsem, z čeho jsou udělány. Pak jsem jednoho dne viděl jejich výrobu. Základ podstavce byl vytočený z hliníku na soustruhu. Efektní, ale protože nemá k soustruhu - jak soustruhu na kov, tak i na dřevo - přístup, tak jsem si podobný podstavec nechal vytočit jen jednou. Dopadlo to přesně tak, jak jsem očekával, ale nelíbilo se mi, že samotnou výrobu podstavce nemám pod kontrolou.

Takže jsem pátral dále. Pak jsem před lety viděl v jednom časopisu plastové podstavce. Nevypadaly špatně, ale jejich dostupnost v ČR byla omezená jen na aukční portál ebay. A to se mi kupovat moc nechtělo. Tak jsem to nechal být a zůstal u dřevěných podstavců. 

Jenže nedávno jsem odnášel pytel s plasty do tříděného odpadu a všiml jsem si v něm prázdné lahve od  ústní vody Listerine. Měla velmi zajímavý uzávěr. Nebýt dvou plošek, měl uzávěr i zajímavý povrch. Jenže protože mám na modelářském stole i SuperSculpey, tak nebylo nic složitého tato dvě místa zakrýt.

Udělal jsem si prstenec, který jsem pak nechal zapéct. Bez plastového uzávěru. Přeci jen by teplo rozpálené trouby určitě nevydržel. 

Vypálený prstenec jsem pak na víčko, ze kterého jsem předtím odřízl na jeho spodní části dva malé výstupky, navlékl. Snad jsem při sundavání ještě nevypečeného prstence tento trochu zmáčkl, možná jsem se jen netrefil na stejné místo, nevím. Když jsem však prstenec dotlačil tak, aby byl v jedné rovině s deskou stolu, praskl. To mi však vůbec nevadilo, protože jsem stejně ještě chtěl vytmelit místo, kde se horní část prstence dotýká víčka. Použil jsem green stuff (Duro).



Nakonec jsem nerovnosti dotmelil hmotou liquid green stuff od GW. Tato kaše se opravdu perfektně hodila na tuto práci. Po zaschnutí jsem celý podstavec přebrousil a spodní část zabrousil do roviny brusnou mřížkou určenou na broušení sádrokartonu. Nic lepšího neznám, protože máme na 100% zajištěnu rovinu. Broušení provádíme krouživým pohybem. Odebereme tak materiál rovnoměrně na všech stranách. 

Na samotný závěr můžeme do vnitřku podstavce vlepit tavnou pistolí závaží. Například matici. Zajistíme tak, že se podstavec nebude převracet. Byť i bez toho je stabilní.

Příště ještě vyrobíme další podstavec, kdy víčko z lahve použijeme jen jako základ. A samozřejmě si podstavce i nabarvíme. Ale to až příště. Zatím si zkuste podstavec udělat sami. Není to žádný můj vynález, ale až teprve nedávno jsem si ho sám vyrobil. Vypadá rozhodně mnohem lépe než dřevěné. Navíc má i správnou velikost pro malé figurky.

3 komentáře:

  1. když jsem ještě dělal obchoďáka tak jsem v řadě kovoobráběcích firem viděl kruhové výseky z plechu..taky dobrý podstavec, průměr jako padesátikoruna, tloušťka tak akorát...někde jich ještě pár o tloušťce 5mm mám...

    OdpovědětVymazat
  2. Tak je Ti jasné, že jsi tohle neměl říkat? :-)))

    OdpovědětVymazat