středa 24. července 2013

Míchání barev prakticky aneb Těžko na cvičišti, lehko na bojišti

Namíchat správné barevné odstíny, které potřebujeme, není vždy tak snadné. A to i když máme určité povědomí o teorii barev. Proto jsem v minulém příspěvku měl radost právě z toho, že se vedle běžně používaných modelářských barev jako jsou například barvy Citadel, Andrea, či Vallejo, začínají používat ve větší míře i barvy umělecké. Je sice pravda, že ze tří primárních pigmentových barev, tedy červené, modré a žluté, je možné namíchat takřka všechny ostatní (raději přesto mějte po ruce ještě černou a bílou), ovšem někdy je lepší si nejprve vyzkoušet, jaké barvy by se nám hodily. 

Z mého pohledu je přeci jen lepší mít k dispozici barev mnohem více. Abychom však nemuseli kupovat každou barvu, kterou třeba ani nikdy nepoužijeme, je lepší nejprve provést zkoušku. Jenže jak na to? Předpokládám, že jste jako já a nebydlí vedle vás náruživý sběratel barev všech výrobců, co jich jen na světě je. Jenže co s tím? 

Naštěstí žijeme v novém století, kdy vedle digitálních fotoaparátů máme běžně doma i počítače, které zvládnou 'rozběhat' grafické programy. Během let jsem jich vyzkoušel několik. Nakonec jsem dospěl k tomu, že pro tvorbu blogu, tedy úpravu fotografií, vodotisk apod., mi stačí program paint.net. Ten sice již poměrně dlouho nebyl aktualizován, ale je zcela dostačující. Navíc se jedná o freeware. Pro vyzkoušení právě již zmíněného míchání barev se však nehodí. 

Musel jsem tedy pátrat dále. Je totiž potřeba, abychom používali program, který opravdu nabídne to, co od něj čekáme. Tedy věrné míchání jednotlivých barev. Nakonec se mi podařilo získat program ArtRage 4.0. Ten sice není zdarma, ale určitě se vyplatil. Velkou výhodou podobného programu totiž je to, že umožňuje si v klidu zjistit, jaké barvy vy se nám hodily a které bychom si měli případně pořídit. Z mého pohledu je to opravdu velmi šikovná věc. Ne snad revoluční, to ne, ale jistě něco, co mi ulehčilo spoustu práce a vlastně barev také. 

První projekt, kde jsem ho použil, byl ďáblík od EVIL Miniatures. Než jsem ďáblíka začal malovat, na počítači jsem si vyzkoušel, jaké barvy se k sobě hodí, respektive jaké kombinace barev se mi líbí. 

Pokud také začnete nějakou podobnou pomůcku používat, tak pamatujte, že podobné programy umožňují poměrně podrobné nastavení jednotlivých funkcí. Pokud - mluvím teď o ArtRage - však přímo po instalaci nic nastavovat nebudete, nic se neděje. Někdy je to naopak lepší, protože nevhodným nastavením můžete nadělat více škody než užitku.


Video, kde můžete vidět praktické míchání barev v podání uživatele orianelima. Navíc se jedná o míchání barev primárních, sekundárních.... Mimochodem zajímavá jsou i další videa o toho uživatele ;-).



ArtRage 4

Jazyky: angličtina, francouzština, němčina, holandština, španělština, italština, japonština, ruština.

Systémové požadavky: Windows XP, Vista, 7, 8 (nutný Desktop mode). Mac OSX 10.6 nebo vyšší    (jen pro Mac založené na CPU Intel); rozlišení 1024 x 768; minimálně RAM 512MB.                        

Žádné komentáře:

Okomentovat