úterý 31. května 2016

Test Polymerových hmot - část 2. / Polymer Clay Test - Part 2


2. díl - Originální Hmoty / Part 2 - Original Polymer Clays



 !!!This post is in the Czech language only.
To translate you should use an integrated google
translator in this page. You can find it in the right column above!!!


Test polymerových hmot - díl druhý


    Zdravím všechny a bez dalších okolků se vrhněme na druhý díl, v němž se dostáváme k samotnému hodnocení prvních čtyř (originálních) hmot.

Fimo Classic

   Fimo Classic je první hmota, se kterou jsem se jako skulptor setkal. Proto jsem s touto hmotou v rámci testu  začal.


  
          1) Náročnost dosažení  stanoveného výsledku

   Při práci s Fimem je dosažení  výsledku poměrně snadné. Přesto zůstává výhrada u tvorby jemných detailů, pro jejichž vytvoření je hmota příliš měkká, je proto náročnější dosáhnout stanoveného výsledku , pokud jde o drobnější strukturu povrchu.

  85 %


          2) Modelovatelnost a subjektivní vnímání  samotné práce s hmotou 

   Fimo je výborně modelovatelné, hladké až sametové. Velmi dobře se s ním pracuje a pocitově pro mne představuje jednu z nejpříjemnějších hmot ze zvoleného výběru.

  95%


          3) Vhodnost použití hmoty k jednotlivým aspektům skulptorské  práce (draperie látek, 
               anatomie, detaily, kroužková zbroj, atp.)

   Fimo se výborně hodí pro draperie látek, anatomii, výborně vytváří ostré linie i pozvolné přechody u organických tvarů. I větší detaily jsem zvládl rychle a bez problémů. Méně se hodí k tvorbě jemných a vrstvených detailů. Kroužková košile se mi modelovala o něco lépe, ale také bych v případě kroužků po fimu nejspíše nesáhnul.

  75%

          4) Přilnavost materiálu k podkladu

   Stejně jako u všech polymerových hmot je třeba u nanášení Fima dbát na to, aby nikde nevznikly vzduchové bubliny, byť sebemenší.  I malá bublinka způsobuje deformaci a odlupování fima při práci. Při důsledném a pozorném  nanášení hmoty na podklad  problémy ale nevznikají a hmota drží na podkladu dobře.  (Testováno zvlášť, nikoli na samotném skulptu)

  80%

          5) Možnosti vyhlazování povrchů a míra náročnosti provedení vyhlazování

   Poznámka:  Pro vyhlazování  polymerů odmítám používat terpentýn, který mi byl doporučován mnoha figurkáři. Nejsem na něj zdravotně alergický, ale opravdu bytostně nesnáším jeho zápach. Proto se v tomto testu  (stejně jako při své práci) vyhnu použití terpentýnu.  Poznámka!!!

   K vyhlazování ploch, je li to třeba, můžeme použít buď vody nebo  změkčovače polymerových hmot (já používám ten od Sculpey, funguje perfektně na všechny polymerové hmoty). V zásadě nemohu doporučit neředěný změkčovač . Je příliš silný a vytvoří vám z povrchu skulptu bláto. Osvědčila se mi směs změkčovače a vody v poměru 1/8-10. 

   Fimo reaguje dobře i na vodu, především velké plochy můžete velmi účinně vyhladit jen s pomocí prstů. Roztok vody a změkčovače pak lze použít na závěrečná vyhlazování  s pomocí jemného štětce. Fimo je velmi dobře vyhladitelná hmota s nízkou náročností této konečné úpravy.
 Rozhodně však u všech polymerových hmot doporučuji použít vyhlazování směsí vody a změkčovače až na samý závěr práce. Povrch díky působení změkčovače v roztoku změkne a je výrazně náchylný k poškození i po sebemenším doteku nástroje.

  95%

Výsledné hodnocení hmoty Fimo Classic - 86%

   Špičkoví umělci, kteří pracují s Fimem:
  • Raúl Garcia Latorre
  • Alan Carrasco



Premo Sculpey




          1) Náročnost dosažení  stanoveného výsledku

   U Prema je dosažení  stanoveného výsledku o něco málo náročnější , než u Fima. Nicméně tento fakt vyrovnává skutečnost, že Premo je o něco tvrdší, pevnější  a pro tvorbu detailů se podle mého názoru hodí o něco více než Fimo .

  85 %

          2) Modelovatelnost a subjektivní vnímání  samotné práce s hmotou
   S Premem se mi pracovalo poměrně příjemně, nicméně je třeba přiznat, že modelovatelnost je podle mého názoru o něco málo horší než u Fima. I subjektivní pocit příjemnosti při práci hodnotím  o několik procent méně, než u předchozí hmoty.
   90 %

          3) Vhodnost použití hmoty k jednotlivým aspektům skulptorské  práce (draperie látek, 
               anatomie,  detaily, kroužková zbroj, atp.)
   Celkově je hmota Premo vhodná ke komplexní práci na všech aspektech figurky ve stejné míře. V porovnání s Fimem je o něco málo náročnější použít jej na draperii a anatomii, ale o něco jednodušší vytvářet z něj jemné detaily a kroužkové košile.
    80 %
 
          4) Přilnavost materiálu k podkladu
   I když také u této hmoty je třeba dbát na pečlivé nanášení na podklad bez zanesení vzduchových bublinek, Premo mi přijde opravdu přilnavější nejen k jiným povrchům, ale i k sobě samotnému (po vytvrzení a následném modelování druhé vrstvy). (Testováno zvlášť, nikoli na samotném skulptu)
  85 %

          5) Možnosti vyhlazování povrchů a míra náročnosti provedení vyhlazování

   Premo více odolává vodě, i velké plochy se vyhlazují  o něco náročněji, ale pořád je voda  použitelná. Roztok změkčovače a vody pak funguje velmi dobře. Celkově hodnotím vyhlazování u Prema na

  90%

Výsledné hodnocení hmoty Premo Sculpey - 86%

   Špičkoví  umělci, kteří pracují s Premem:
  • Jodie Siegel
  • Igor Kordyukov

Bees Putty




   Bess Putty je pro mne zcela novou záležitostí a bylo to poprvé, co jsem se s touto hmotou setkal.


          1) Náročnost dosažení  stanoveného výsledku

   Dosažení  stanoveného výsledku je u Bees Puty poměrně snadné. Látky i organické tvary zvládá skvěle a  i když je hmota zdánlivě měkká  pro vytváření jemných detailů, její konzistence modelování detailů i kroužkových košilí umožňuje ve větší míře než je tomu například u Prema.

  90%

           2) Modelovatelnost a subjektivní vnímání  samotné práce s hmotou

   Výborná modelovatelnost a skvělý pocit při práci. Hmota svým názvem evokuje představu včelího vosku a konzistence i struktura vosk skutečně připomíná. Už dříve jsem měl možnost pracovat s modelářskými hmotami na bázi vosku (skutečného), a u Bees Putty mi připadá, jako by si brala to nejlepší z polymerových i voskových modelovacích hmot. Vosk v této hmotě opravdu není, tedy logika říká, že to tak je, ale pocit při práci i pouhý pohled jej prostě připomíná. Shrnuto a podtrženo, vynikající dojem.

  95%

          3) Vhodnost použití hmoty k jednotlivým aspektům skulptorské  práce (draperie látek, 
              anatomie,  detaily, kroužková zbroj, atp.)

   Hmota se výborně hodí ke všem aspektům práce, a to ještě více, než Premo. Hmota je měkčí, takže u detailů a kroužkové košile bylo třeba postupovat velmi opatrně a s pečlivostí, nicméně hmota výborně drží ostré hrany, vytváří čisté linie a skvěle reprodukuje (například při použití skulptorských razítek).

  90%

          4) Přilnavost materiálu k podkladu

    Tohle je aspekt, který byl u této hmoty velmi zdůrazňován. Při různých příležitostech byla prezentovaná schopnost Bees Putty modelovat rovnou na drátěnou kostru bez nutnosti použít nějaký tmel jako základ kostry (většinou greenstuff, Magic Sculp nebo jiný modelářský tmel na epoxidové bázi), a také byla vyzdvihována přilnavost Bees Putty k podkladu. Proto jsem byl velmi zvědavý na výsledek testu. Musím, říct, že minimálně, pokud jde o přilnavost, pověst nelhala. Není stoprocentní, ale je velmi dobrá až vynikající. Dokonce i s malou vzduchovou bublinkou, kterou jsem záměrně uzavřel pod kousek hmoty, se Bees Putty chovala celkem  bezproblémově a úpravou reliéfu nedošlo k deformaci povrchu a shrnování hmoty, jako se  to stává u jiných polymerů.  Přilnavost k povrchu má hmota i k jinak nepřilnavým materiálům. Např. z formy základního skulptu z pasty Siligum mi všechny obtisky z testovaných hmot vyklouzli čistě a bez problémů, jen Bees putty se k ní přilepil !!! Forma byla tak zalepená hmotou, že jsem udělal formu novou a musel jsem ji vytřít voskovým separátorem, abych mohl vytvořit otisk hmotou Bees Putty . Modelování na drátovou kostru jsem nezkoušel. (Testováno zvlášť, nikoli na samotném skulptu)

  95%

          5) Možnosti vyhlazování povrchů a míra náročnosti provedení vyhlazování
   Vyhlazování je bezproblémové, funguje docela dobře jak voda tak roztok vody a změkčovače. Dokonce i u vyhlazování štětcem lze použít jen obyčejnou vodu.Je sice třeba mít větší trpělivost, déle to trvá, ale odměnou je precizní vyhlazení bez jakýchkoli sebemenších stop vlasů štětce. Vzhledem k nízké tvrdosti hmoty je ale třeba pracovat jemně a precizně.

  95%

Výsledné hodnocení hmoty Bees Putty - 93%

Špičkoví u mělci, kteří pracují s Bees Putty:
  • Carmine Giugliano
  • Stefan Niehues-Ellermann



Super Sculpey Firm






Poznámka: Test byl prováděn s továrně dodávanou hmotou bez úprav. Tvrdost této hmoty lze (stejně jako u jiných) zmírnit změkčovačem.  Při tomto typu snížení tvrdosti však také dochází podle mých zkušeností k nežádoucí změně některých jiných vlastností. Při skulptingu nejde pouze o tvrdost, ale o různé vlastnosti, které ve svém součtu určují vhodnost materiálu k modelářským či sochařským, chcete li, úkonům. Pro potřeby tohoto testu jsem tedy použil neupravenou verzi, což platí samozřejmě i pro předchozí originální hmoty.


          1) Náročnost dosažení  stanoveného výsledku

   Komplikované hodnocení. Pevnost a tvrdost předurčuje tuhle hmotu k perfektním výsledkům co do jemných detailů, kroužkových košilí a jiných velmi drobných aspektů skulptu, nicméně vzhledem ke tvrdosti  a nepoddajnosti tmelu se mi s ním na ostatních aspektech pracuje těžko a stanovený výsledek byl dosažen po nejdelším čase.
  75%
 
          2) Modelovatelnost a subjektivní vnímání  samotné práce s hmotou

   Hmota je opravdu tvrdá a je třeba ji důkladně zpracovat před započetím skulptingu. Ani pocit při práci mne dvakrát nenadchnul.
  70%

          3) Vhodnost použití hmoty k jednotlivým aspektům skulptorské  práce (draperie látek, 
              anatomie,  detaily, kroužková zbroj, atp.)

   Hmota se mnohem více hodí k detailním a propracovaným povrchům, a to ani ne tak kvůli skutečnosti, že by se z ní tyto povrchy a detaily vytvářely snadno, ale prostě jen díky tvrdosti hmoty, díky níž i ty nejjemnější tvary drží perfektně ostré linie a lze s ní vytvářet opravdu jemné a detailní povrchy. V případě vrstvených detailů, pokud trváme na práci s měkkým nevytvrzeným materiál, je možné základ detailů vytvořit z této hmoty a ni pak modelovat další vrstvu např. s Bees Putty. K modelování anatomie, látek a větších čistých ploch bych po této hmotě sáhnul jen v případě, že bych zrovna jiný Polymer doma neměl. A i v tom případě bych nejspíš zvedl zadek a skočil do nejbližší prodejny potřeb pro výtvarníky pro Fimo nebo jinou polymerovou hmotu.

   Poznámka – původně jsem dal 75 %, ale po rozmyšlení se přikláním k 80%. Je fakt, že i s touto hmotou lze modelovat prakticky cokoli, jen kvůli větší tvrdosti je to někdy komplikovanější. Ne moc dobrá přilnavost k povrchu je taky problém, který občas modelování dost problematizuje. Při modelování větších  objemů,  se hmota občas odlepuje od podkladu a komplikuje tak samotný proces skulptingu –viz příští odstavec)

    80%

          4) Přilnavost materiálu k podkladu

   Jedním slovem - Tragická. Ale ne, neberte to tak doslova. Hmota je ale tvrdší a sušší, a tedy méně lepivá. Pokud už mermomocí trváte na modelování z Firmu, buďte maximálně pečliví při nanášení hmoty na podklad, a není od věci ani potření podkladu terpentýnem, což prý pomáhá  (mnou nevyzkoušeno). Možná někdo z Vás zná trik, jak adhezi této hmoty zvýšit (bez přidání změkčovače). Pokud ano, dejte vědět do komentářů, vaše poznatky budou vítány). (Testováno zvlášť, nikoli na samotném skulptu)

  70%

          5) Možnosti vyhlazování povrchů a míra náročnosti provedení vyhlazování

   Přes všechny předchozí výtky, vyhlazování je v pohodě. Na vodu ale zapomeňte. Funguje tu především roztok změkčovače s vodou, ale díky velké tvrdosti lze dosáhnou vynikajících a precizních povrchů i obyčejným modelářským nástrojem - zubařským hladítkem nebo silikonovým štětcem (nebo jejich kombinací)
  95%
Výsledné hodnocení hmoty Super Sculpey Firm - 78%
Špičkoví umělci, kteří pracují se Super Sculpey Firm
  • Christian Hardy
  • Romain Van den Bogaert
  • Roberto Chaudon
  • Alfonso Giraldes aka Banshee



   Tím končíme dnešní druhý díl. Zítra se sejdeme naposledy a prubnem směsi originálních hmot s hmotou Super Sculpey Firm.
   Díky za návštěvu a čau zítra, znovu ve dvě odpoledne

   Krásný den všem


Žádné komentáře:

Okomentovat