úterý 9. srpna 2016

Figurky , vinětky a diorámy - Kapitola 2 - část třetí / Figures, Vignettes and Dioramas - Chapter 2 - part three




 !!!This post is in the Czech language only.
To translate you should use an integrated google
translator in this page. You can find it in the right column above!!!

Obsah zveřejněných i  připravovaných  dílů tohoto seriálu najdete zde

Lupy a zvětšovadla + světlo


   Ahoj

V dnešní kapitole se dostáváme ke dvěma  důležitým nástrojům. No, přísně vzato, ani lupa ani světlo nástroje vlastně nejsou. Já je ale do téhle kategorie řadím. A zatímco Lupa nemusí být nezbytně nástrojem vždy potřebným, beze světla se (nejen) při skulptingu obejdete jen těžko.

 Oba tyto pseudonástroje spolu vzájemně velmi úzce souvisí - dotýkají se totiž významně  jednoho z nejcennějších lidských smyslů - zraku. A zrak je důležitý jak v životě obecně, tak pro miniaturní skulpting.

   I když jsou lupy i světlo vzájemně propojeny, promluvíme si o nich odděleně.


   Lupy a zvětšovadla

   Použití lup je pro mne zcela novou a neosahanou záležitostí. Až do nedávné doby jsem zvětšovadla  nepoužíval. Mám poměrně dobrý zrak a nikdy jsem nepocítil potřebu lupy využít (možná s občasnou výjimkou a spíše k prohlížení než k samotné práci. Před nedávnem se to ovšem změnilo. Byl jsem postaven před novou výzvu, kterou byla tvorba detailní figurky ve velikosti 15 (17) milimetrů. Přišlo mi to zprvu šílené, ale je to regulérní měřítko (konec konců se dělají i figurky 6 milimetrů vysoké). Objednal jsem tedy tři typy zvětšovadel, ale začal jsem na tom skulptu pracovat bez nich, Ovšem časem se ukázalo, že minimálně u některých částí (obličej, detaily zbroje) bude nutné na lupy počkat.

   Zvolil jsem tři typy zvětšovadel s tím, že je budu buď střídat, nebo si postupně najdu jeden typ, který upřednostním. Nakonec budu opravdu všechny tři střídat, protože každé z nich má svou cenu a trochu jiné určení. Abych  byl konkrétní, proberu zde všechny tři, protože v podstatě je každé z nich zástupcem jedné z možností, kterou jako sochaři máte. Zda si vyberete pouze jednu nebo všechny, to je jen na Vás. Umístím zde i odkaz pro případ vašeho zájmu (všechna tři zvětšovadla byla pořízena u stejného prodejce, což je jistě výhoda)

Poznámka: V textu uvádím násobky zvětšení 1,5x, 6x, 12x, atd., které jsou uvedeny přímo na představovaných  lupách.  Ve skutečnosti se nejedná o přímé násobení velikosti. Neznám přesné poměry těchto označení, někde jsem ale četl, že snad by to měly být dioptrie nebo míry dioptriím velmi blízké. Tak jako tak, šestinásobné zvětšení (podle označení na výrobku) mi pocitově vychází asi na dva a půl až trojnásobné zvětšení velikosti. Tolik pro upřesnění. V textu ale budu uvádět hodnoty uvedené na výrobcích.


Inspekční brýle

   Jak už napovídá sám název, tyto brýle nejsou primárně určeny k práci. Jejich zvětšení je totiž opravdu velké. Brýle umožňují použít čtyři výměnné čočky v rozmezí desetinásobného až pětadvacetinásobného zvětšení. Díky tomu není možné na zvětšovaný předmět hledět oběma očima, protože čím je zvětšení větší, tím musí být předmět blíže samotné čočce. V tomto případě je to asi 1 - 3 cm. Právě malá vzdálenost mezi čočkou a pozorovaným předmětem velmi komplikuje možnost použít modelářský nástroj. Je tu ale zásadnější důvod. Z malé vzdálenosti, která je nutná k pozorování těmito čočkami, vyplývá důležitá okolnost, a sice že můžeme na zvětšovaný předmět hledět vždy jen jedním okem (okulárem). Tím ztrácíme možnost prostorového trojrozměrného vidění (k němuž potřebujeme obě oči), takže je velmi těžké odhadnout vzdálenost nástroje od povrchu modelu. To je hlavní důvod, proč tyto 'brýle' nejsou určeny k práci.

   Proč tedy mají tyto zvětšovací čočky tvar brýlí a okuláry pro obě oči? A k čemu nám vůbec jsou?

   Tak předně: tím, že můžeme použít oba okuláry, můžeme buď využít možnosti mít na každém z nich jiné zvětšení a použít vždy ten okulár, který svým zvětšením více vyhovuje tomu kterému pozorování, a nebo (pokud máte na obou okulárech stejné čočky) můžete prostě oči střídat. Pro oko je pozorování přes zvětšovací čočku nezvyklá a namáhavá činnost, takže si díky změně okuláru vždy jedno či druhé oko může odpočinout. Oba okuláry je možné samostatně odklopit, takže můžete používat jedno oko k prohlížení přes čočku a druhým okem (s odklopeným okulárem) kontrolovat manipulaci s předmětem.

   Důležitá jsou i led světla, která jsou pro každý okulár samostatná a také se dají nezávisle na sobě zapínat a vypínat.

   A pokud jde o použití, hodí se všude tam, kde se snažíte vytvořit extrémně malé detaily. K jejich modelingu můžete použít binokulární náhlavní lupu (viz níže), nebo stolní lupu, ale pokud se chcete ujistit, že detail je opravdu správně provedený, díky těmto inspekčním brýlím vše lehce zkontrolujete. Velké zvětšení, které tyto brýle poskytují, vám umožní udržet si kontrolu i nad velmi malými detaily.

   Možná se vám může zdát, že je zbytečné vytvářet tak drobné detaily, jejichž tvar nejde rozeznat pouhým okem, ani náhlavní lupou (která zvětšuje max 6x). Svým způsobem máte pravdu, a je fakt, že tuto pomůcku ocení především modeláři malých měřítek - figurek ve velikosti 32mm a menších. Já sám jsem před několika týdny čelil podobné výzvě. Poprvé v životě jsem byl postaven před úkol tohoto druhu. Šlo o skulpting právě před chvílí zmíněné 15mm figurky - fantasy válečníka - dobrodruha. WIP článek o jeho tvorbě naleznete tady. Bez inspekčního okuláru bych ji asi vymodelovat nedokázal.

   Nedostatky - brýle jsou z plastu, je pro to na místě opatrnost. Žádné další nedostatky jsem nenašel. Brýlím se dokonce dají odejmout nožičky a nahradit je páskovou gumou, takže lépe drží na hlavě. Mě nicméně  maximálně vyhovuje klasické brýlové uspořádání.




    Link pro případné objednání:

http://www.zlatydul.cz/lupy/hodinarske-a-sperkarske-bryle.html


Binokulární náhlavní lupa

   Tohle je opravdový zázrak a výborný pomocník. Náhlavní lupa, kterou Vám chci představit, má k dispozici šest výměnných skel o různé míře zvětšení, přičemž můžeme za sebe umístit i dvě skla najednou. Díky různým kombinacím skel tak máme k dispozici širokou škálu míry zvětšení od jeden a půl násobku po šestinásobné zvětšení. Protože skla pokrývají obě oči a jsou neoddělená, zachovávají nám trojrozměrné vidění a tudíž je možné bez problémů odhadnout (či spíše poznat) vzdálenost nástroje od povrchu modelu. I když i zde je třeba držet pozorovaný objekt blízko, vzdálenost už je dostatečná pro pohodlnou práci. Tato náhlavní lupa má navíc na držáku skel (na kšiltu) výklopnou dvoubodovou led-svítilnu, která výborně osvítí pozorovaný předmět. Zkrátka a dobře, tahle lupa je předurčena k častému využití.

   Nedostatky - Když na kšilt do výklopných kloubů umístíte dvě nejsilnější skla, kšilt je příliš těžký a šrouby na bocích jej neudrží v patřičné poloze, takže vám klesá na nos. Je třeba šrouby maximálně utáhnout, aby se to nestávalo. Šrouby i matky jsou naštěstí kovové, a tak to není zas až takový problém.




    Link pro případné objednání:

 http://www.zlatydul.cz/lupy/nahlavni-celova-lupa-pridavne-cocky-osvetleni-1.html


Stolní pracovní lupa

   Tato lupa je použitelná pro jakoukoli nenáročnou práci. Zvětšuje 2x, takže na nějaké malé detaily není dostatečná, ale spolehlivě vám odhalí nedostatky základního skulptingu, které při pozorování pouhým okem nejsou nijak výrazné. Je to ten typ nedostatků, který odhalí zvětšení na fotografii. Pod touto lupou se dá buď rovnou (a velmi pohodlně) pracovat, ale stejně tak může být použita pro kontrolu základního skulptingu. Zvětšuje minimálně, ale také nejméně vyčerpává oči

   Nedostatky - Stojan je pouhý kruh ze silnějšího drátu. Lupa je sice stabilní v klidové poloze a dobře nastaveném rameni, ale při jiném nastavení ramene, než je samo-vyvažující pozice, je lupa prakticky nepoužitelná; padá a nedrží. Abyste si ji mohli nastavovat a upravovat její pozici podle momentální potřeby, doporučuji upevnit stojan ke stolu např. stolařskou svorkou nebo jiným způsobem.  Také světlo, které je umístěné ve stopce lupy, je celkem k ničemu. Tvoří jej slabá led dioda, která nezvládá zvětšovaný předmět pořádně osvětlit. Mě osobně to nevadí, mám dobrou lampu, ale  existují i lupy s integrovaným světlem, většinou kruhovým, ať už se jedná o zářivku nebo do kruhu seřazená  led  světla. Tyto lupy jsou samozřejmě lepší, i díky variabilnějším a kvalitnějším ramenům a stabilnímu uchycení. Výhodou této lupy je však oproti těm sofistikovanějším (a lepším) její cena. Tato lupa totiž stojí jen něco málo přes 200 Kč. Já sám ji ale budu používat minimálně, nejvíce využiji náhlavní binokulární lupu. 




    Link pro případné objednání:

http://www.zlatydul.cz/lupy/pracovni-stojankova-lupa-polohovatelna-s-led-osvetlenim.html


Poznámka: Inspekční brýle a náhlavní lupa jsou relativně levné, protože  (mimo jiné) zvětšovací skla jsou u nich plastová. Plastové lupy jsou samozřejmě považovány za ne tak kvalitní, jako lupy skleněné. Plastová zvětšovací skla jsou méně odolná vůči poškrábání, mají horší optiku, vykazují menší přesnost obrazu (zkreslení předmětu, byť téměř nerozeznatelné) časem žloutnou a také po (dlouhém) čase slepnou (zhoršují se jejich optické vlastnosti). Všechny tyto informace jsou pravdivé, nicméně cena zde uvedených zvětšovadel je natolik výhodná, a jejich možnosti pro použití i variabilita různých zvětšení tak přínosná, že je i přes výše popsané nevýhody plastových lup rozhodně musím doporučit. Některé ze zde popsaných nedostatků vůbec nepocítíte, a než pocítíte dopad jiných,  uběhne hodně vody. A vzhledem k ceně pak bude rozhodně stát za to pořídit si tato zvětšovadla znovu. Pokud ale máte pocit, že stolní kvalitní skleněná lupa by pro vás byla lepší (žádný bazmek na hlavě, volnost a pohodlí), pokud vám stačí jedno, nebo max. dvě zvětšení, a nevadí vám investice v řádu 1-2000 Kč, zkuste se poohlédnout po stolní světelné lupě, například na následujícím odkazu:

http://www.deramax.cz/stolni-lupy-s-osvetlenim

Proč lupy používat a na co si dát pozor

   Lupa může být opravdu výborným pomocníkem při tvorbě jemných a drobných detailů a reliéfů. Také je neocenitelným pomocníkem při 'úklidu' malých skulptů a při dotahování a zjemňování skulptu v rámci dokončovacích prací. Rozhodně platí, že čím menší skulpty vytváříte, tím spíše oceníte přínos zvětšovadel.

   Ale pozor. Při častém používání zvětšovacích prostředků se může deformovat hloubka ostrosti našich očí. Navíc hrozí únava očních svalů z nezvyklých a nepřirozených pohybů. Zkrátka oko se začne přizpůsobovat jinému zornému úhlu. U malých zvětšení prý nehrozí žádný velký problém, stejně jako u větších zvětšení nahlížených jediným okem (třeba přes inspekční brýle)po omezenou dobu. Problém prý nastává především u binokulárních lup na hranici největších zvětšení, které poskytují. Předmět je umístěn blízko před lupou a aby jste mohly použít prostorové vidění oběma očima, musíte začít "šilhat" to jest panenky se vám sbíhají k sobě, abyste byli schopni zaostřit na předmět, který je tak blízko.

   Je to podobné tomu, když přibližujete svůj prst ke kořeni nosu. Jak se blížíte, do určité chvíle zvládnou obě oči sledovat špičku prstu, ale už cca 15-20 cm před cílem budete muset začít mírně šilhat, pokud chcete prst stále sledovat, přičemž prst budete od té chvíle vidět mírně rozostřený, nebo tedy spíš jako by dvakrát. Tato zprvu mírná  deformace/rozostření se bude zvětšovat, čím více se přiblížíte ke kořeni nosu. Pokud se vám podaří udržet zrak až do doteku, budete mít obě duhovky očí stočené  k sobě.

   U lupy odpadá deformace/rozostření (v rozmezí určité vzdálenosti dané zvětšením), ale u větších zvětšení (4,5 a více) už je třeba oči mírně nutit k šilhání. Jakákoli taková námaha, obzvláště pokud je opakovaná a dlouhodobá, může v konečném důsledku ovlivnit funkci očních svalů, případně i poškodít zrak. Pro to, abyste udrželi váš zrak v co nejlepší kondici, je  potřebné dodržovat základní  preventivní opatření, a neplatí to pouze při použití lup a jiných zvětšovadel.

  Obecně platí, že pokud vykonáváte práci, při níž namáháte zrak tím, že sledujete drobné věci na krátkou vzdálenost, měli byste co nejčastěji vzhlédnout a uvolnit oči pozorováním vzdálených předmětů. Ideální je pohled z okna do dálky na horizont a snaha zaostřit na vzdálené předměty. Oko, které bylo po určitou dobu vystaveno jednotvárné činnosti, prostě zleniví. Po čase se Vám bude těžko zaostřovat na větší vzdálenosti, protože oko přejde do módu "krátká vzdálenost". Když ale budete oči procvičovat střídáním pohledů na blízko a na dálku, zůstane zachovaná variabilita vidění a nestane se z vás krátkozraký/á sochař/ka.

   Ideální stav je, že po stejný čas, po který se oko dívá na extrémně blízké předměty, by se mělo dívat do dálky. To je v praxi asi těžko řešitelné, nicméně dělejte to kdykoli můžete. Je výborné mít pracovní stůl u okna, protože stačí zvednout hlavu a už procvičujeme zrak. Uvidíte, že oko, které je unavené z dlouhého koukání na krátkou vzdálenost, si tím odpočine a vám se uleví. Rozhodně si tím budete i šetřit zrak, který je pro nás tak důležitý.

   Stejná zásada pak platí pro lupy. Nepoužívejte je příliš často, jen ve chvíli opravdu nejvyšší potřeby. Snažte se většinu práce udělat bez nich a sáhněte po jejich pomoci pouze v případě, že potřebný detail nebudete schopni zvládnout při pohledu pouhýma očima. Rozhodně se snažte s lupami pracovat přerušovaně. Nedělejte tu chybu, že nejdříve vymodelujete vše co půjde  na figurce nebo na jiném skulptu za pomocí pouhého zraku a teprve nakonec použijete lupu. Je lepší si práci rozvrhnout a střídat oči a lupu. A procvičování očí pohled do dálky by měl být samozřejmostí.


Světlo

   Tato část bude krátká, protože v jejím závěru vás odkážu na vynikající Lopeeho článek o světle a lampách. Něco si ale o tomhle aspektu a svým způsobem i o svého druhu "nástroji", jímž světlo je, přeci jen povíme. Souvisí totiž velmi úzce s kvalitou našeho zraku.

   Pro jakoukoli práci je vždy nejlepší alternativou světlo přirozené, denní. Nemluvím teď o výhodách pro konkrétní práci, ale pro náš zrak. Jakékoli umělé světlo, dokonce i osvětlení označovaná 'dayligh', je a zůstane v tomto směru náhražkou, i když někdy nezbytnou. Rozhodně, pokud to jde, zajistěte si pracovní místo někde před oknem. Lepší samozřejmě je, když vám do okna nesvítí dopoledne nebo odpoledne slunce,  ideální je vybrat okno, které je na sever nebo na jih, takže slunce putuje rovnoběžně s oknem, resp nad ním, a nesvítí přímo do něj. Máte tak celodenně zajištěno denní světlo, aniž by jste část dne byli nuceni clonit žaluziemi nebo závěsem (nemluvě o horkých letních dnech, kdy vám do okna pražící slunce vezme všechnu chuť k práci. Každý ale tuto možnost nemá a bude si třeba muset určitou část dne vypomáhat zastíněním okna. 

   Pokud ale máte pracovní stůl mimo dosah denního světla, nebo se k práci dostanete vždycky spíše večer, pak jste závislí na umělém osvětlení. Rozhodně vybírejte dobře a snažte se vybrat tu nejlepší a nejvíce zrak šetřící alternativu, která je k dispozici.

Více nemá smysl se zde rozepisovat, můžete si totiž kliknout na vynikající Lopeeho článek o lampách, kde se dozvíte vše, co potřebujete vědět :)


   Druhá kapitola je tímto za námi a vy se už můžete připravovat na třetí kapitolu, v níž probereme  materiály, ujasníme si základní rozdíly mezi jejich použitím a také postupy při jejich zpracování a vyhlazování.

Prozatím se mějte a u další kapitoly (případně u projektu Pieta) na shledanou.

   Cheers Borek


   V první části třetí kapitoly si tedy vyjmenujeme materiály, které jsou obvykle používány u miniaturního skulptingu, a to jak ty určené přímo k sochařské práci, tak ty pomocné, které nám ve větší či menší míře usnadňují náš skulptorský život.

Žádné komentáře:

Okomentovat