sobota 6. srpna 2016

Jak malé to může být? Aneb mikro-skulpting s pomocí polymerové hmoty Super Sculpey Medium Blend




 !!!This post is in the Czech language only.
To translate you should use an integrated google
translator in this page. You can find it in the right column above!!!



Hezký sobotní podvečer :).


   Dnes se tu spolu scházíme mimo rámec našeho seriálu, i když to bude pořád...jaksi "k věci" :).

   Název tohoto příspěvku měl  původně jen první polovinu, ale prý to bylo dvojsmyslné a matoucí, tak jsem přidal ještě onu druhou, vysvětlující část :D.

   Blíží se nám kapitola našeho seriálu, v níž Vám budu povídat o lupách a zvětšovadlech, které můžete použít ke skulptingu, a které se hodí obzvláště k modelování hodně drobných skulptů, případně velmi jemných detailů. No a protože v rámci této teoretické kapitoly nevybočující ničím z obecného popisného a informativního stylu prvních (popisných a informativních:P) kapitol nebude moc prostoru pro  konkrétní zkušenosti s modelováním ultra malých skulptů, rozhodl jsem se napsat samostatný článek o mé (podotýkám že prozatím jediné) zkušenosti s tímto tématem. A i když z tohoto dílu nechci mít další bonusový díl mého 'Testu polymerových hmot", mohl by jím klidně být (ty oficiální a přislíbené bonusy se pomalu blíží, už brzy budu mít k dispozici Bees Putty Firm a Summer Firm).

   Takže teď k tomu, o co dnes běží. Před nemnoha týdny jsem byl osloven, zda bych nevymodeloval figurku ve velikosti 15 milimetrů, měřeno od podstavečku k očím figury (v reálu tedy asi 17mm). Možná některým z vás spadla brada. Pokud ano, věřte, že moje první reakce byla stejná. To je šílený, myslel jsem si. Hned jsem si zagooglil, abych rychle zjistil, že 15mm  je regulérní a celkem preferované měřítko (tedy přesněji velikost, měřítko je to 1:106, tuším) pro herní figurky. Většina figurek, které jsem v tomto měřítku našel, byla celkem solidně udělaná, a přišlo mi, že představují kvaltativní hranici pro tohle mini-měřítko. To jsem se ale docela zmýlil.  To si ale nechám na konec tohoto  článku

   Nikdy jsem takto malé věci nemodeloval, nicméně taková výzva má svou hodnotu, a navíc, bez přijímání podobných výzev se sochař nemůže vyvíjet. Proto jsem kývnul. Mělo jít o figurku do nejmenované hry, přičemž zadání znělo -

   Fantasy figurka - člověk - válečník dobrodruh z vyšší vrstvy (čili šlechtic, dovodil jsem) s mečem, ve zdobné zbroji, s heraldickým obrazcem na štítě  (vše detailní), s batohy a s kuší na zádech. Design zbroje a návrh celé figurky byl zcela na mně. Meč a všechny díly trčící do prostoru  měli být mohutné a masivní, aby se dobře odlévaly z cínu.

   Zní to pěkně, ale tohle všechno v 15. resp. v 17. milimetrech??? WTF...jsem si říkal, když jsem četl zadání. Zdobná zbroj? Detailní heraldika na štítě? Tohle je náročné i u 32mm figurek, a ty jsou dvakrát větší, než tohle. Nicméně jsem na sobě nedal nic znát a všechno jsem odkýval:).

   Nikdy jsem nepracoval s lupou nebo nějakými lupovými brýlemi. Vlastním sice malou lupu, která zvětšuje asi 1,5x, a taky hodinářskou čočku na jedno oko, která zvětšuje  12x, ale nikdy jsem s nimi nepracoval, jen jsem je občas používal pro kontrolu,  ale v tomto případě mi bylo jasné, že budu potřebovat nějaké zvětšovací prostředky, abych byl schopen tohle mikro-zadání zvládnout.
   Původně jsem chtěl lupy objednat sám, ale s Jirkou Grégrem, s nímž připravujeme projekt Great Battles, jsem se  po menší debatě shodli, že Lupy budou velmi přínosné i pro náš projekt, a Jirka je zafinancoval (za což mu patří velký dík). Nakonec však jejich dodání trvalo déle, než jsem předpokládal, takže jsem je využil pouze k závěrečnému ladění figurky. Většinu práce na tomhle mini-modelu jsem musel odvést  bez lup, respektive s občasnou kontrolní pomocí mých už zmíněných dvou ne zrovna hodících se zvětšovadel.

Materiály a příprava

    Rozhodl jsem se pracovat s polymery, a zvolil (jak jinak) jednoho z vítězů testu, Super Sculpey Medium Blend. Pro základní kostřičku se hodil ultra tenký drátek o síle 0,2 mm, který jsem přehnul a s pomocí pomaloběžné vrtačky jsem oba dráty zamotal, takže vzniklo miniaturní kovové lanko. To už bylo dostatečně pevné, aby se na ně dalo modelovat. Po zhotovení postoje figurky (úkrok zpět ve střehu) jsem drátek obalil co nejtenčí vrstvičkou Magic Sculpu (epoxidového dvousložkového tmelu). Tím byl základ figurky připraven k práci s polymerem.

   Hodně jsem přemýšlel, jaký design by figurka měla mít, jak by měla vypadat její zbroj, heraldika, zbraň, atd. Nakonec se mi nejvíc zalíbila představa šlechtice, který má v heraldickém znaku dračí hlavu a na přilbě sedícího draka se vztyčenými křídly. Ale už když jsem si dělal skicu, bylo mi naprosto jasné, že takhle křídla draka na přilbě udělat nepůjdou. V tomto měřítku by to bylo extrémně obtížné, a kdyby to i vyšlo, velmi problematicky by se to odlévalo. Pak mě napadlo něco jiného. Drak by neseděl na přilbě, ale jakoby se vynořoval ze zadní strany přilby, dlouhý krk s hlavou by měl položený na horní straně helmice a oběma křídly by přilbu jakoby objímal. Tohle vypadalo dobře, a tak nakonec vyhrála tato alternativa. Nebyl moc čas na nějaké detailní návrhy, takže jsem si udělal jen rychlou skicu.




Štít a meč

   Nejdříve jsem ale vymodeloval štít. Jeho základní tvar byl vytvořen z Magic Sculpu a po jeho zatvrdnutí jsem na plochu štítu nanesl trochu polymerové hmoty (Blendu) a začal tvarovat. Nejdříve  obrys,  a když jsem byl s tvarem hlavy a krku draka spokojený, začal jsem ve hmotě "renderovat" detaily. Celkem se mi dařilo a dračí hlava dopadla velmi dobře.


 
Protože jsem originál destičky někam založil, 
vyfotil jsem alespoň otisk polymeru z formy 
štítu a meče (meč viz přespříští  obrázek).

   Tvar štítu jsem modeloval na destičku vytvrzeného Magic Sculpu. Záměr byl - po vytvrzení blendu (u takto malých drobností postačí vytvrzení pod halogenovou žárovkou čtyřicítkou) udělám otisk tohoto skulptu do dvousložkového silikonu Siligum  a do  takto vzniklé formy pak vytlačím epoxydový tmel, což vytvoří otisk ve tvaru štítu, který později použiji.




   To jsem taky udělal, ale nejdřív mě napadlo otisknout do formy polymer, nechat jej pod lampičkou vytvrdnout a použít tento polymerový štít jako referenční náhradu, jen kvůli tomu, abych viděl, jak bude figurka vypadat se štítem. V závěru byl štít otisknutý z Magic Sculpu.. Referenční model štítu splnil svůj účel, i když se mu ulámaly rohy, což ale nijak nevadilo.


   Jako druhý přišel na řadu meč. Opět jsem jej modeloval na destičku vytvrzeného Magic Sculpu (modelován byl taktéž z Magic Sculpu) s podobným záměrem jakou štítu.



   U meče ale šlo i o to, že forma otisknutá po jeho dokončení vytvoří základ pro obě strany meče.



Pochva nebyla nakonec použita


   Když jsem jej tedy dokončil a ze Siligum vytvořil formu, bylo už jednoduché vytvořit otiskem dvě kopie meče a pak obě strany přilepit "zády k sobě". Tím byl meč hotový z obou stran. Jen jsem zakytoval a po zatvrdnutí zabrousil spáry mezi oběma polovinami.

Postava
   Pak už přišla na řadu samotná figurka. K základu vytvořenému z drátků a Magic Sculpu byl přidán základ pláště, také z epoxidového tmelu. Po vytvrdnutí jsem začal nanášet Medium  Blend. Šlo to celkem rychle a snadno,  v tomto měřítku máte základ figurky pokrytý polymerem jedna dvě. Pak začal samotný skulpting figurky. Zahájil jsem jej hrubými tvary zbroje, pláště a obecně zadní strany figurky (batohy a základ kuše). V této fázi figurka vypadala na fotce dost "neuklizeně" a upatlaně, pouhým okem mi to tak ale nepřišlo:P. Je to opravdu maličké (viz úvodní obrázek nadpisu , kde je figurka vyfocená vedle sirky).  Fotky a klenotnická okulárová lupa, které jsem měl k dispozici, byly ale nekompromisní. Zůstával jsem ale klidný, přeci jen to byla první fáze, v níž jsem chtěl vytvořit hrubé tvary a teprve pak měla přijít na řadu fáze cizelování a vyhlazování. Doufal jsem, že na tu závěrečnou fázi už budu mít lupy.



Na figurce můžete vidět prozatímní polymerový ortisk štítu s ulámanými rohy.



   Když jsem dokončil základy, lupy pořád nikde. Několik dní jsem čekal, ale figurku bylo třeba dokončit. Tak jsem začal na větších plochách (plášť, batohy, zbroj, atd. Když konečně Lupy dorazily, dokončil jsem přilbu a obličej, detaily výzdoby zbroje a všechny ostatní aspekty figury. No, a bylo to :). Pokud jde o vyhlazování, použil jsem obyčejnou vodu a vyhlazoval třínulkovým štětcem od Italeri. Některé detaily jsem dokonce štětcem přímo (doslova) modeloval, třeba některé části obličeje.










   Ze začátku jsem si nebyl jistý konečným řešením přilby, ale po dokončení myslím, že to vypadá skvěle (nejlépe je drak patrný na videu na konci článku :)


   Byla to krásná práce. Hodně nových zkušeností a spoustu objevených možností a postupů. Mimo jiné teď už vím, že příště vymodeluji jako první obličej, který vytvrdím, a teprve potom budu na tvrdém základu hlavy a tváře modelovat přilbu. V tomto případě jsem dělal vše naráz,  a nebyl to dobrý nápad...

   Celkově musím říct, že (bráno zorným úhlem faktu, že to byl můj první výlet do hájemství 15mm velikosti figurek) to dopadlo celkem slušně. Že bych byl ale spokojený, to fakt říct nemůžu. Jak už jsem na začátku tohoto článku naznačil, našel jsem totiž úžasné figurky v tomto měřítku, které jsou prostě neuvěřitelné, a jsou mnohem dál, než můj model. Posuďte sami:








 Více můžete zkouknout na



   Paráda, co? A na jejich kvalitu bych rád v budoucnu dosáhnul. Je to velká výzva a já se jí určitě postavím. A třeba u toho zase budete.

No a pokud chcete vidět více fotografií této figurky z více úhlů, tak navštivte můj blog na následujícím odkazu:

http://borek-sculpts.blogspot.cz/2016/08/15-17-mm-fantasy-human-fighter-micro.html

    A ještě, jako poslední věc, tu mám 360° video, které je vždycky tak nějak nejvýmluvnější :D. Je to gif, ale pozor, má skoro 6 mega, takže pokud máte FUP limit (třeba mobilní internet), radši tento odkaz vynechte. Video není moc kvalitní a je zrnité, ale představu celkem dává.

http://borek-sculpts.blogspot.cz/p/15mm-figure-human-fighter-360-video.html


   Mějte bezva neděli :) 

         Cheers Borek

   



Žádné komentáře:

Okomentovat