středa 23. listopadu 2016

Projekt PIETA - Díl šestý - Polymerový skulpting část druhá / The PIETA Project - Part Sixth - Polymer Sculpting Part Two





!!!This post is in the Czech language only.
To translate you should use an integrated google
translator in this page. You can find it in the right column above!!!


Odkazy na jednotlivé zveřejněné díly:

Díl šestý - Polymerový skupting část druhá - Levá spodní strana sousoší


      Ahoj všem :)

   Po dlouhé době se vracím ke skulptingu naší Pietky, a pro dnešní den vám hlásím návrat nás obou, tedy mě i Pavla Širůčka, kterému se podařilo díky mému výpadku skoro dohnat skluz. S jeho verzí se seznámíme v závěru dnešního dílu.

  Vítejte tedy u šestého dílu našeho on-line workshopu a přejděme rovnou k Pietě.

  V minulém díle jsme dokončili plášť, který má Marie na klíně, a který připomíná sukni. Pracovali jsme na jeho přední části. V minulých dílech jsem (myslím) dostatečně ukázal, jak s nástroji pracovat (přesněji jak s nimi pracuji já), takže od teď již omezím fotodokumentaci na celkový vývoj skulptu a nebudu fotit hromady fotek od každého jednotlivého kroku. Články budou o to kratší, a snad i přehlednější. Pouze pokud se dostanu k postupům, které jsem vám ještě neukázal, uchýlím se znovu k detailnějšímu fotografování, to ale čekejte spíše až u skulptingu obličejů obou postav.

  Takže pojďme na to. Jen připomínám, že Pietu modeluji z polymerové hmoty Super Sculpey Medium Blend. Jako základ k pokrytí drátěné kostry jsem použil epoxidový sochařský tmel Magic Sculp.

   Nejdříve jsem ještě lehce vyladil povrch hotového pláště. Konečné vyhlazení celého skulptu provedu ještě před pečením, i tak už se ale současná podoba povrchu blíží finální kvalitě. Ještě mě čeká úprava těla Marie (snížení, je příliš vysoká) + úprava dalších drobností na těle Ježíše, ale to si nechám až budu mít hotovu celou spodní část sochy. Před prací jsem ale snížil o něco málo základ skalního ostrohu na levo, na kterém bude ležet Mariina sukně. Kvůli větší svoboděš při skulptingu.



   Z toho vyplývá, že se dnes  budeme zabývat levou stranou celé scény (z našeho pohledu). Jde tedy o kamennou přední stěnu lavice, spodní část skály, jakýsi skalní výstupek nebo ostroh, na němž se rozprostírá Mariina sukně, která  splývá zpod pláště přehozeného na jejím klíně, a taky  část pláště

   Základem je nanesení hmoty, tentokráte rovnou na celý podklad.




   Opět připomínám, raději postupujte po menších plochách a postupně vedle sebe přidávejte menší kousky, které pečlivě uhlazujte k podkladu. Důsledně dbejte na to, aby se pod hmotu nezanesl vzduch. Pokud pracujete s Bees Putty, půjde vám to díky vynikající přilnavosti této hmoty snadněji.

   Tak, základ máme. Teď se můžeme  pustit do skály. Na následujících fotografiích orifginálu vidíte především přední stěnu kamenné lavice.







   Já jsem jako první vymodeloval právě přední stěnu lavice. Tady není třeba naprosto stoprocentně přesnost. Tohle není podstata skulptu, takže závisí na vás, jak moc se budete chtít přiblížit originálu i v této části sousoší.

  Na základ, který jsme si nanesli, přidáváme malé kousky hmoty do míst, kde je to potřeba. Z nich pak modelujeme požadovaný tvar.






   V tuto chvíli nám zbývá, pokud jde o skálu, ještě přední strana skalního výstupku, na němž je rozprostřená Mariina sukně. Na následujících fotografiích originální Piety vidíte tuto část skulptu z různých úhlů.






   Pojďme tedy na to. Platí totéž co u lavice, pokud jde o přesnost. Pokud si ale chcete osvojit schopnost napodobovat, řiďte se co nejvíce originálem.









   Hotovo.

   Teď už nám zbývá jen sukně. Znovu nejdříve několik fotografií originálu...










    Začnu sukní rozprostřenou na skalním výstupku.

 




   Draperie jsou četné, ale v tomto případě "relativně" jednoduché. Postupujte dle fotografií originálu, snažte se jej napodobit co nejvěrněji. Při práci přidávejte nebo ubírejte hmotu podle potřeby. Jen opatrně při případném odběru, ať si podklad neodloupnete a pod něj se vám nedostane vzduch.

   Poznámka:Pokud se to stane, a máte tak v ploše nanesené hmoty „díru“, uhlazujte její okraje k podkladu, a to postupně kolem dokola, až se vám otvor zmenší a nakonec docela zmizí. Při posledním zamáznutí otvoru je třeba obzvláště dbát na to, aby se dovnitř nezanesla bublinka vzduchu.

   Opatrně při práci „pod pláštěm“, ať si neponičíte už hotové okraje, zpod nichž sukně splývá.

   No a nakonec ještě část sukně pod kolenem  a mezi nohama. Tohle už je jen takový lehký a rychlý závěr.






   A pro dnešek hotovo...





   Tolik tedy k dnešnímu dílu. Přehyb pláště visící od Mariina pravého lokte a splývající po přední straně kamenné lavice a složený na zemi, ten dnes modelovat nebudeme, necháme si jej až na díl, v němž budeme tvarovat zadní část sousoší a Mariin bok (za Ježíšovými zády).

   No a nyní vám přináším ještě slíbené fotografie progresu Pavla Širůčka. Pavel je sice lehounce pozadu, prozatím pracuje na minulém dílu. Začal vytvářet polymerový plášť přes kolena Marie. I když jej ještě čeká kus práce, jsem moc rád, že se znovu ke mě připojil. Díky Pavle :). Zpětnou vazbu pošlu přes PM.








   Dnešní díl je tedy za námi. V příští části soustředíme svou pozornost na druhou stranu sousoší, dokončíme přední stranu lavice na pravo, doladíme skalní výstupek, na kterém spočívá Ježíšova pravá noha. Také vymodelujeme kořen, o který se opírá kotníkem jeho noha levá. Na zveřejnění dalšího dílu vás upozorním Teaserem:).

   Přeji Vám všem skvělý zbytek týdne a těším se na setkání s vámi u některého z dalších článků.

          Cheers Borek



Žádné komentáře:

Okomentovat